Jeg prioriterte helt motsatt enn det jeg hadde bestemt meg for… En fantastisk sommerferie 2018!

Og det er jeg glad for😀.

I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for at vi ikke skulle reise noen steder i sommer. Jeg skulle leie container og tømme huset for absolutt all dritt. Men det skjedde ikke.

I tillegg booket jeg en hytte i Lycksele allerede i vår, men avbestilte denne, da jeg egentlig skulle prioritere annerledes i år pga neste års flytting.

Ganske spontant ble det bestemt at Adrianne likevel skulle komme hjem en tur i sommer. Da ville jeg ikke bruke tiden på å rydde. Samværet med alle mine tre barn er mye viktigere, når tiden vi har sammen er så begrenset.

Vi tilbrakte en uke her hjemme med spising, se filmer sammen og en koselig grilltur på stranda.

Adrianne hadde enveisbillett med fly opp hit, så jeg begynte å spekulere på om vi ikke skulle kjøre henne til Tønsberg når hun måtte hjem igjen. Dermed ble en ideen om ny telttur født.

Jeg har et lite telt, så jeg vurderte å kjøpe enda et lite telt slik at vi kunne ligge to og to i hvert telt. Allerede her begynte min bestemmelse om å bruke mindre penger i sommer, å sprekke. På jysk fant vi et supert familietelt til 1500 kr, hvor alle kunne bo i lag. Det inneholder to soverom og et fellesareal. Her fikk vi plass for to store luftmadrasser, pluss bord og stoler, slik at vi kunne sitte inne om det skulle begynne å regne.

Det ene førte til det andre, og vi gikk til innkjøp av et stormkjøkken. Dermed kunne vi lage oss enkel varm mat på turen, samt koke vann til min livsnødvendige morrakaffe 🤗

Så onsdag 1 august la vi i vei med en noe overfylt bil. Vi stoppet i Hemavan og handlet noe mat, to stokker snus, da halvparten av reisefølget mener snus er det viktigste måltidet løpet av dagen 🙈. Jeg kjøpte med meg noen småflasker vin fra systembolaget. Søte og små, og akkurat passe stor til å kose seg litt på kveldstid.

Så var det bare tut og kjør. Men vi kom altså ikke lenger enn til Tærna før enkelte fikk behov for mat. Dermed stoppet vi der og fikk oss et koselig måltid mat fra kjølebaggen på en benk ved veien.

Ferden denne onsdagen stoppet i Storuman på campingen der. Vi betalte oss inn for en natt.

Vi skulle nå sette opp et digert telt som vi aldri hadde satt opp før. Det kunne virke som om dette ble lett underholdning for diverse forbipasserende. Det fløy nok en kul varmt før herligheten var satt opp. Man må ikke glemme at knott fra selve helvete var høyst tilstedeværende under seansen. Man hadde selvsagt med myggspray. Da noen av oss fikk denne i øyet, ble den gode stemningen hevet ytterligere 🤪.

Så kunne man omsider begynne å tenk på mat, og Aronsen ble selvsagt utnevnt til kokk. Første matrett ble pytt i panne fra ICA.

Da vi skulle legge oss, oppdaget jeg til min forskrekkelse at mye av luften var gått ut av min og Levis madrass. Den forbanna korken på ventilen hadde ikke vært lukket skikkelig. Men vi gadd ikke gjøre noe med det. Gikk sikkert bra likevel. Nuvel……

Levi sovnet ganske fort. Så skulle jeg legge meg. Følelsen av å ligge i vannseng var påfallende. Og jeg kjente at jeg angret på at jeg ikke hadde etterfylt luft i madrasshelvetet. Timene gikk og jeg fikk ikke sove. Her bør jeg føye til at jeg de to forutgående nettene hadde ligget mer eller mindre søvnløs pga varmen hjemme. Så man kan vel si at jeg allerede var temmelig skutt.

Hver gang jeg rørte meg, fløy Levi opp. Men han sov. Etterhvert innså jeg at den tunge ræva mi nærmest gikk gjennom madrassen. Jeg lå dermed i et skikkelig søkk, og jeg ble iskald på nevnte kroppsdel. Her hadde jeg lyst til å gråte en skvett. Skulle jeg vekke Levi, hale madrassen til bilen, og fylle etter med luft? Jeg gjorde det ikke.

På ett eller annet pussig vis, så må jeg ha slumret på nattmorran. Da jeg sto opp, følte jeg meg helt merkelig i hodet av nok en søvnløs natt’ og jeg hadde alle vondters mor i høyresida av ryggen. Jeg syntes virkelig det var synd i meg. Om alle barna hadde sovet godt? Jada. Heldige dem. Jeg og Adrianne skulle gå på Coop og handle melk og juice. Den turen husker jeg nesten ikke noe av.

Det ble bestemt at vi skulle bli på campingen nok en dag’ pga at jeg ikke hadde sovet. Det ville være fryktelig uforsvarlig å kjøre bil i en slik tilstand.

Regnet som hadde kommet da vi først fikk satt opp teltet var nå erstattet med et aldeles nydelig vær. Og vi hadd satt opp teltet rett ved siden av den lille innsjøen på på campingen. Så her var det bare å få på seg badetøy, og få hele gjengen i vannet. Jeg badet nok mest, til barnas store overraskelse.

Ett formiddagsbad var akkurat det jeg trengte for at hodet mitt skulle klarne litt mer opp, og alle var enige om at det ble en fin dag. Aron laget kjøttboller i fløtesaus med potetmos til middag, vi leide trampebåt, og hadde det hyggelig. På kveldinga fikk vi også tatt ett slag Ludo i teltet, da det igjen begynte å regne.

Fredag 3 august pakket vi sammen og kjørte videre. Denne dagen var målet for turen Sveg i Herjedalen.

Vi skulle ligge egentlig ligge i telt der også, men alle himlens sluser åpnet seg da vi kom hit, så jeg innvilget oss en helt enkel hytte for natta. Den inneholdt verken innlagt vann eller toalett. Billigste sort. Men på den andre side.. Så primitivt lever vi jo i telt… og jeg liker det! 😀

Denne natten sov jeg som et barn, for første gang på flere dager. Men jeg ble vekket et par tre ganger av at Adrianne strakk seg ned fra overkøya og stakk i meg.

MAMMA!!!!

Det viste seg at jeg storsnorket, slik at hun ble vekket gang på gang 😀 til mitt forsvar må jeg jo si at jeg var helt kakeform da jeg la meg. Sovnet på sekundet. Derav snorking. For jeg snorker jo aldri ellers 😁🙈.

Da vi skulle dra derfra, la vi alle sammen merke til hytta vegg i vegg med vår… Døren der sto på gløtt, poser og sko sto opplinet på trappen…. og ikke et menneske i sikte……

Etter en rask tur innom ICA, og selvsagt Dollarstore, var vi på veien igjen, etter en velsigna god natts søvn.

Målet denne dagen var å nå helt fram til Sandefjord, og Granholmen camping, hvor vi hadde planlagt å bo i fem døgn.

Underveis ble det en del stopp for nødvendige gjøremål, og mat. Her ble det ramsalt svensk kjøttsuppe laget i stormkjøkken, langt inni bushen et sted nord for Østersund.

I Elverum gjorde  vi en kort stopp hos noen fjerne slektninger, før vi oste  videre.

Kl 2230 ca, nådde vi Granholmen camping. Der var det nesten sydenstemning. Folk alle steder, varmt i lufta’ og festival et sted i byen, med så høy musikk at det ble litt i overkant.

Heldigvis var det rolig alle andre kvelder, så det var ikke noe problem å sove.

Første dagen vår der, ble det bading på en knallfin strand på campingen.

Målet med turen var selvsagt å tilbringe tid med barnebarnet mitt, Liam ❤️

Vi har hatt en fantastisk ferie! Vært sammen hele tiden… og det er verdifullt for meg. Det er ingen selvfølge. Adrianne bodde sammen med oss i teltet alle dagene i Sandefjord.

Denne sommeren har vært verdt hver eneste ekstra utgift. Ungene mine er fantastisk å ha med på tur!

Nooragenseren jeg strikket til meg selv, fikk også ny eier i sommer 🤪 Adrianne flytta inn i den!

Da vi starta på hjemturen på Torsdag, satte vi av Adrianne i Tønsberg. Det var litt trist og vemodig å forlate henne der… Og huset var merkelig tomt da vi kom hjem sent fredag kveld… Men plutselig sees vi igjen. Dessuten går vi imot en spennende høst!

Apropos det rommet i Sveg som virket helt forlatt: alle de dagene på campingen i Sandefjord, stod det et telt ved vårt. Helt forlatt. Det så skummelt ut… Den dagen vi pakket ned teltet, la vi merke til at personalet på campingen gikk inn i det, med gummihansker, og begynte å tømme det… spookey!

På hjemveien overnattet vi i samme hytte i Sveg… og det ble ikke mindre skummelt der! For på trappa til hytta vegg i vegg, sto fremdeles døra åpen, med poser og sko linet opp , på akkurat samme måte som sist….. og da vi var i ferd med å forlate Sveg, kom jammen personalet fra denne campingen også, og begynte å undersøke rommet!

Er det en naturlig forklaring på forlatt telt og hytte på to forskjellige steder, eller har det skjedd noe mystisk?

PS, beklager, Adrianne, for «dårlige» bilder. Mor di er ikke like dreven fotograf som deg ❤️